Saturday 20 November 2010

Jamilah




Kita tak perlukan ramai orang untuk membuktikan kita cantik. Cukuplah kita tahu hati kita cukup cantik. Biarlah Allah sendiri yang menilai kecantikan kita. Bukanlah dengan pakai make-up yang sesuai, bukanlah pakai tudung yang mempunyai labuci banyak, bukanlah dengan menghias semata-mata untuk dilihat orang tapi hiaslah diri dengan maruah yang tinggi, iman yang teguh.

Apa guna cantik dipandang, tapi hati sering gusar atas dosa lalu yang masih belum dipadam?

Lagu ni takde kaitan. Ha ha. Haa, sangat sweet. Biarpun satu dunia indah, biarpun orang lain kelihatan lebih cantik, tapi aku lebih rela tengok kau bermasam muka sebab kau buat aku cantik. ( macam google translator ). Dengan kata lain, kalau kita suka seseorang biarlah kita suka dia sebagaimana dia yang begitu. Malah, kita tak patut harapkan balasan. Kalau benarlah kita cinta. Cinta itu suci. Perlukah kita marah orang lain sebab tak membalas cinta kita? Kita pun tahu, cinta tu kurniaan Allah kepada hamba-Nya. Takkan semata-mata Dia ciptakan Adam dan Hawa untuk mendapatkan zuriat semata-mata? Banyak lagi sebab. Jangan sempitkan minda. Cinta bukan hanya penyambung hubungan antara dua manusia. Banyak lagi. Fikirlah, kita perlukan cinta untuk kehadapan. Kita perlukan cinta untuk berusaha bersungguh-sungguh Jangan halang cinta dari Allah. Tapi jangan juga menyalahgunakan cinta-Nya untuk mendapatkan habuan semata-mata.

Dia selalu pandang 'Jamilah'. Ehem. Dan suka kenyit2 mata.

Ok, masuk semester dua. Overwhelmed + anxious.
Harapan aku, semoga lebih semangat. Lebih cinta nak belajar. Lebih kuat untuk hadapi semua. Lebih banyak masa dengan Dia. Nak kurang tidur, kurang lagho, kurang gosip, kurang balik rumah. Puasa makan. nafsu + Facebook. Hahaha. InsyaAllah. Allah akan beri yang terbaik untuk kita semua.

Ouh, teringat pula nak kisahkan satu perkara. Dulu aku sangat risau apa orang akan kata kalau aku buat macam ni, buat macam tu. Sekarang aku tak kisah. Aku nak banyak dengar, kurang bercakap, dan berubah dalam diam. Peduli apa orang kata kita negatif, beri sinar harapan kepada lelaki, poyo, perasan baik, suka makan mcd, suka dengar lagu omputih, tak minat nasyid sangat, gila, bising, tak betul. Haha. Well, what they said is reflected to themselves. Jadi apa perlu risau? Betulkan yang biasa, biasakan yang betul. Just be who you are. Never try to be others. Let others love you as you are. Yet you don't need others to tell you are beautiful enough.

4 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
iDhaM!! said...

btul2... bia dr sndr je tau kcntikan dr.. hahaha..
cam sngal je aku ni~

mrs darren said...

dis song is very beautiful..rse sebak denga lagu ni, very deep meaning..
n kalau adalah insan yg sebegitu ikhlas menghargai - bahagianye..

deepsie said...

Love is more than an emotion. It is a force of nature and therefore must contain truth.
When you say the word love, you may catch the feeling, but the essence cannot be spoken.
The purest love lies where it is least expected
--in unattachment."