Tuesday 17 January 2012

Random itu Seni .

Lagu tema : Tombo Hati - Opick



5 paper untuk 4 hari, 1 minggu gap aka studyweek untuk 1 paper. 1 paper done yesterday . Alhamdulillah.

"Mak, sem depan Et nak taknak study last minit dah".

"Hm yelah. Mak dah dengar benda tu lama dah".

"Ala mak ni, untunglah sekarang dah rasa cinta nak belajar".

Aku rasa progress hidup aku lambat dari masa sepatutnya. Seiring dengan badan yang macam budak tak cukup makan. Tapi sekarang BMI dah naiklah, 19 . Yeay. Haaa.

Aku sangat teruja lah. Kenapalah baru sekarang rasa belajar tu best? Ke tu memang fenomena budak masuk U. Atau semua dah rasa since kat sekolah lagi. Memang exam-oriented sangat aku ni . Kuaaang . Kan best belajar sebab rasa ilmu tu semua milik Allah, nak kenal Allah, kena berilmu lah ! Dan bila jadi macam tu rasa cam nak teroka banyak bendaaaaa . Haaa, nak kenal air tembikai pun aku takmau. Kena jugak teh o ais sampai tua, hilang kalsium. Perasaan takut kepada perkara baru. Perasaan takut kepada kekecewaan.


Itu aku dulu.

Seboleh-boleh takmahu. Bak kata mak, aku orang yang setia. Bak kata Kakaf, aku orang yang degil.

Haa, dua-dua betul.

Tapi kan, kenapa ada rasa kecewa kalau kita tahu semua benda, manusia takde satu yang sempurna dan kekal. Why do hope for them to satisfy us? Sebab tu lerrr, Allah ajar ikhlas. Memanglah kita ingat Allah suruh kita ikhlas sebab nak bagi amalan kita sampai kat Dia. Tapi tanpa sedar, benda yang Dia suruh, memang untuk kebaikan sendiri. Weho , aku tak ingat ayat mana. Jap, cari sat Al-Quran. 

Dan sesiapa yang berjuang (menegakkan Islam) maka sesungguhnya dia hanyalah berjuang untuk kebaikan dirinya sendiri; sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajatkan 
sesuatupun) daripada sekalian makhluk. [29 : 6 ]

Dalam pada masa yang sama Allah ajar kita not to depends other than Him. Totally kosong kecuali untuk Dia.

Kau study gila punya, tapi result cikai cam pe. Kau kecewa.
Kau sayang kawan kau macam kakak sendiri, tapi dia panggil kau "Ex-bestfriend" je. Kau kecewa.
Kau bersusah payah buat assignment dengan cemerlang, tapi Prof campak macam sampah. Kau kecewa.
Kau cinta suami kau macam takde orang lain dalam dunia ni, bila dia dah bosan dengan kau. Kau kecewa
Kau jaga anak bagai menatang minyak yang penuh, tapi anak kau datang bila duit poket habis. Kau kecewa

wello , Allah uji benda yang paling dekat dengan kita.
Sebab tu lerrr kena letak Allah paaaaling atas . Sebab utama hidup.
Apa pun yang berlaku, kau tau Allah yang rancang sebaik-baiknnya Terbaik untuk kita.
If you don't live for Allah, you'll die for nothing.

Aku adalah orang yang takut ke hadapan. Pessy-miss you called me. But I learnt the hard way to change it. Allah memang hebat. Dia beri aku jalan pulang. Errggh, dengan aku yang selalu kufur dengan nikmat yang buat nampak tak nampak. Dia beri aku harapan untuk betulkan apa yang salah, pertingkatkan diri. To see Him in Jannah. Wehooo~  Nasib baik sempat. Ok, aku tak kata I'm completely done with all this thing. Never. Sampai mati pun tak habis nak ubah diri kepada lebih baik.

The man that decide to change on the 12th hour dies in 11th.

Jangan sampai terlambat.

"Weh, kau ubah drastik gila kot, lek lek ah".


"Dah aku faham, aku terus buat. Salah ke?"

(tabik spring kat kawan aku sorang tu. Yang selama ni tak pernah kenal langsung islam. Islam sebab mak dia suruh letak Yaasin bawah bantal. Pendinding katanya. Tapi once Allah bagi hidayah kat dia . Pergh! Aku cam, waaaaa~ cucuk dengan tarbiah, dia jatuh cinta. Dia kenal erti cinta sebenar. Bukan cinta pada ex-boyfie dia. No. Cinta pada Allah tu dia rasa. Anyway, dia tetap sama. Tak senonoh dan makin comot, penangan aku , katanya. Amboi, salah kan aku pulaaak. Alhamdulillah, aishteru lillahitaala ila jannah. InsyaAllah. Tarik aku sekali tau nanti , beb !)

There is always something for you. Surprise !

Apa cerita tiba-tiba? Memang sangat random ni. aah, random itu seni. Dakwah itu seni. Dakwah itu random ?

Sepanjang aku duduk PASUM, aku tak pernah keluar jalan. Baik lah konon, ikut cakap Mak, "Kalau nak keluar, baik balik rumah". Dan tak sangka benda tu beri effect yang besar kat aku. Aku tak develop skill shopping. (Ok, barangkali sebab takde fulus). Tapi kaki aku ni ha, jalan sikit dah bising. "Cik, dah penat, bengkak dah saya ni". Aah, tapi semalam nak jugak try pergi MidValley dengan kawan UM. Ok, aku pergi sebab nak cari sandel ala-ala sarung takde ves zip yang boleh rosakkan kain baju kurung aku. Woleeeh, aku jalan, dah penat. Jumpa tu memang lah jumpa tapi memang tak kenalah kalau nak pakai dengan stokin jari-jari belangan tu. Pastu tiba- tiba terfikir,

"Kak D ada tak masa nak pergi shoping satu complex, semata-mata nak satu barangbeli barang?"

Ayo, orang yang sibuk buat dakwah, takde masaaa deh nak buat benda ni. Dah ada selipar nak pakai bawak kehulu-hilir pun dah jauh bersyukur. Tak berkasut pun takpe. Haaa, itu dia . Answer to that question.

At last, habiskan voucher RM50 beli buku. wink wink. Book is a good investment. haaa. Aku taklah beli buku yang aku takboleh baca. Buku yang memang nak baca je baru boleh beli. Sikit-sikit lama-lama jadi bukit. Better dari aku yang budak alam siber sejak kecil, buku itu membosankan, kata aku dahulu. Cehh.

Haa, masa pergi food court. Sungguh keduniaan lah ! Mostly with couples. Hari Valentine lambat lagi, tapi cam tengah sambut je tengok diorang. Nampak sungguhlaah, aku tak biasa jalan. Keduniaan. Orang duk situ semua nak buat hal dunia. (samaa aah dengan aku, nak g makan). Haih. Apa kaitan ?

Everything has something to be learn. Allah tak tunjuk tu sia-sia. Weho, ada sebab. You choose nak fikir atau tak. Alam ni Dia buat pun khas untuk ulul al-Bab.Rugilah banyak benda depan mata tapi kau buat tak nampak. Sia-sia lah dengar banyak tazkirah tapi tak berfikir relation dengan diri. Heh, kau pilih hidup kau. Live well or live hell .



Coming soon : 2 more family members. Semua dah ada pasangan masing-masing  nak hadiahkan anak buah untuk aku. Yeay. Sorryyylah Mak, you have to live with your youngest daughter yang masih jauh perjalan ni . InsyaAllah. To be more better. Hanzo aka zozo aka XOXO tu ergghhh dah pandai jalan mulut bising ergghhh gigit tu kang . [ not in the picta : KakYah and Milkyway (opssss) , Kakgi Caring, Kakaf the photographer] 

No comments: