Thursday 14 September 2017

Drama Tak Berapa Nak Pilu

Semalam petang huru-hara. Dengan tiba-tiba boss wassap tanya kenapa buku klien tak sampai-sampai. Lepas tu slip yang ada tracking number pulak entah mana aku campak. Aku macam rasa ada terselit tapi macam lebih yakin aku dah gumpalkan dan masuk dalam tong sampah tempoh hari. Haih, masalahnya kecil aja dong tapi menyusahkanlah dan menunjukkan aih cuainya kau ni. Benda kecik pun takleh nak uruskan dengan baik.

Balik petang tu, ada construction kat jalan nak masuk Jalan Tun Razak. Aku taknak pergi kiri or kanan. Aku nak pergi tegak. Tapi jalan tu ada kiri or kanan. Salah calculation dan tak sempat nak fikir, aku belok ke kiri. Masuklah balik jalan nak menuju PWTC yang sudah sedianya sesak, orang balik kerja. Pastu menyesal, aih awat tak p kanan tu. Kan ada jalan belah kanan tu nak pergi tegak. Okay takpe, minyak tinggal satu bar. Tapi aku masih rasa selamat sebab tempat dituju tidaklah begitu jauh. Lek je. Al-maklumlah penanda minyak kereta aku tu tak reti nak berkelip walaupun katanya tinggal 15 km je minyak tinggal. Bukak Maps, katanya samada ikut Jalan Pahang atau u-turn semula kedua-duanya menujukkan ETA sama. 

Tapi aku gatai, aku naik DUKE yang sebelah HKL tu. Mengikut pengiraan ikut suka tak berasas, ingat boleh tembus sehingga ke exit Setiawangsa. Alkisahnya, jalanraya tersebut tak habis siap. Samada kau kena pilih nak masuk jalan menuju ke Ipoh atau ke Gombak. Masa tu rasa macam diluah mati emak, ditelan mati bapak. Minyak masih tak berkelip. Maps kata ada lagi 13 km. Masa tu pandai pula dia kata minyak 13 km. 

Dengan terpaksa masuk jalan Bandaraya tu, haih aku pun dah mati kutu. Ada juga yang kena tolak kereta ke cemana.

Masuk exit Jalan Kuching, nasib ada stesen minyak Petronas. Fuh lega. Sempatlah isi, lega hati. Tapi ini janji pukul 6.15. Perjalanan yang sepatutnya 15 minit jadinya 35 minit. Maka terpaksalah kembali ke jalan PWTC, takpelah. Kena juga lalu tol AKLEH tu. Takde masa nak sedih-sedih kena bayar tol sebab salah pengiraan. Tulah, tak caye lagi Maps kan. Masa tengah tengok Maps tu, tak perasan kereta depan lama dah pegun, aku je berhalusinasi nampak macam tengah gerak, maka automatik kaki kanan menderum menekan minyak. A split of second! Masa tu rasa macam masa bergerak lambat, macam bila kau tengok cerita kalau kena tembak tu, peluru tu bergerak perlahan dan hero berjaya tarik heroin ke tepi. Sipi! Ha, macamtu lah aku bila kaki aku sempat tekan brek mengejut. Berbunyi juga. Jatuh kesayangan laptop aku kedebuk! ke depan. Jantung aku tiba-tiba berdegup laju seolah ada lelaki yang diminati lalu.

Istighfar. Allahu, banyaknya dosa. Kenapalah jiwa tak tenang ni.

Kala itu, aku sedang risau kalau-kalau laptop mendapat kecederaan. Kalau benar ianya cedera parah, entah mungkin aku tak rasa sanggup nak meneruskan perjalanan nak habiskan tesis. Sempat aku fikir, hmm berapa banyak kena bayar semula ke biasiswa. Merepek perempuan ni kalau fikir.Sambil menunggu lampu isyarat nak hijau, sempat aku memeriksa laptop. Fuh, nasib masih selamat. Kalau tidak, takde lah aku berjaya tulis blog ni. Kalau tidak, menangis berlagu pilu setahun.

Tak payah nak drama sangatlah.


No comments: