Sunday 8 May 2011

Muhasabah Cinta

Awak tahu kelemahan awak, tapi awak tetap awak. Awak tak sepatutnya merasa awak lemah hanya kerana dia lebih tahu banyak, bukan? Biarlah, kita tak sepatutnya menjadi orang yang nak menunjuk pada satu dunia kita adalah yang terbagus tapi hakikat sebenarnya, kita masih seorang yang tiada apa-apa. Lebih baik rasa diri kurang bagus, tapi berterusan perbaiki diri dengan berhati-hati. Bukan untuk dilihat gah di mata orang tapi untuk meraih redha Illahi, itu lebih penting, bukan? Kita selalu mahu membuat perkara yang memuaskan hati kita tapi pernah kita soal, adakah Allah berpuas hati dengan perkara yang kita buat?
-Kata-kata seorang aku begitu sanjungi, yang tidak pernah putus asa memberi aku semangat, malah sering mengingatkan aku saat aku lupa, melebihi aku dari dirinya. Sungguh, tiada insan lain yang aku harap untuk bersama aku selama-lamanya kecuali dia. Dia insan teristimewa bagi aku, walaupun satu dunia tak pernah kenal dia, walaupun dia sendiri taktahu aku begitu menghargai dirinya. Aku sayang dia. Lillahitaala.
Ehem, sangat tidak feveret orang yang show-off .

5 comments:

Safwan Hamdy said...

aih sakan!

Anonymous said...

quote from Prof Dr Muhaya:
"A person with a bad attitude will never win anything and the person with good attitude will get everything. Attitude is a magic word. It is a combination of thoughts feeling and action"
so just get away from those with negatives to keep up your aura..

Matatahahari said...

Safwan : Sakan beli belah?

Anoe : If I don't have a good aura? What to do?

Enciknombor8 said...

Salam ziarah setelah sekian lama xsinggah ke sini.
straight to the point aje la ye,
hmm lepas bace post2 kau,aku ade agak terasa.mungkin bukan ditujukan pd aku,tp aku terasa sikap2 aku yg sebelum ni mcm agak teruk pd kau,kan.
minta maaf.
sprtimana yg kau ckpkan,mslh personal mgkin mnjadi assebab utk aku berkelakuan mcm tu pd kau.seriusly aku bukanlah begitu orgnya.bukanlah niat aku ingin mnjd syadid,provoke kau dgn soalan yg pelik2.maaflah..ego manusia..
hmm,apa yg aku dpt,ape yg aku terima,tu yg aku ingin kongsikn dgn korg.aku xnak fikrah yg aku trime ni aku aku sorg2 je.aku nak kongsi pd manusia agar tiada alasan saat bertemu-Nya.aku xmahu mendpt gelaran zalim sprt dlm (2:140)
bykk sgt yg baru aku sedar yg apa erti islam.kat bintulu ade syeikh2 yg hebat.hari tu aku berdaurah kat situ.
dan kau tahukn,al-Haq xkan tertegak dgn amalan peribadi,kan.(syahadatul Haq)
dan hari tu,kau terasa dgn kata2 saidina Ali yg aku bg pd kau eh?
bukan aku nak rendahkn kau dan program kau,xterlintas lgsg dlm hati.
tp aku ingin kau teratur dlm perancangan.
penuhi objektif,bukan tentatif :)
hatta aku sendiri balik nnt ke sarawak utk tajmi' asasi next batch utk ditarik inshaALLAH jd mutarobbi.inshaALLAH doakan kami.kat sini mencabar :)
dan maaf andai tersilap tafsiran kau,naqib aku suka bg kata2 yg mmbuatkn anak2 buahnya berfikir.begitulah,aku pun belajar drp die.aku ingatkn kau faham.salah aku mgkn cara aku xsesuai.
minta maaf.
dan minta maaf juga sbb block kau.
hmm aku tahu ape yg aku buat.bukan lari drp kau,lari drp diri sendiri.
jdlah sang murabbi yg akan menyinari mutarabbi dgn nur,bw mereka jauh drp awan kegelapan.
inshaALLAH,moga Allah bersama2 perjuangan kita.
dan pabila diri terasa keterbersamaan dgn al-Khaliq dlm setiap langkah,gerak dan diam kita,pasti tiada merasa kekurangan sesuatu apa pun.sedangkn mereka yg ditelantarkn oleh Allah,maka tidak akn menemukan kecuali kesia-siaan dan kesesatan.(bekal da'wah)

"Dan sesungguhnya Allah bersama dengan orang-orang yg beriman"
(al-anfal:19)

:) legaa.baru boleh tidur nyenyak.

dan maaflah,aku xtahu nak contact kau mcmne,sorry la kacau kau punye blog.asifah jiddan.
assalamua'laikum.

Enciknombor8 said...

lupe nak ckp,hati2 kat rumah.sbb ade acid splasher.