Sunday 9 October 2011

Aku dan Din .

Hai . Saya Jaja dan saya dah jumpa Din. Akhirnya. Baru faham perasaan Jaja bila jumpa Din. Dia memang Din, dan aku memang Jaja.




Jangan berangan nak suami soleh kalau sendiri tak solehah !
Luaran tak penting, kau hitam mahupun pendek mahupun hodoh mahupun rupa macam budak form 1, itu perkara terakhir yang perlu dirisaukan. 
Tapi perkara yang lebih utama yang patut kau risau, di mana kau letak Allah dalam hati kau ?
Kalau kau kata kau cinta Allah, tapi dalam masa yang sama kau buat maksiat sana-sini. Dalam masa yang sama kau kutuk orang lain. Dalam masa yang sama kau perasan kau dah cukup bagus. Dalam masa yang sama kau rasa kau hebat berbanding orang lain. Tanya lagi, di mana kau letak Allah sebenarnya ?


Kalau kau masih belum selesaikan cinta kau dengan Tuhan, bagaimana kau mahu cari cinta manusia ? Jika kau rasa kau mampu cinta manusia tanpa mengenal Allah, kau sebenarnya akan hidup dalam penipuan cinta semata-mata. You got nothing except the dunya. Sedangkan kau dihidupkan untuk akhirat.
Kisah cinta Jaja dan Din bukan mengenai cinta biasa yang mana kau sangka kau cari suami soleh untuk membimbing kau di dunia itu sudah cukup. Bukan, cerita ini mengajar erti pengorbanan terhadap jahiliyah yang sangat kau cinta tapi kau terpaksa tinggalkan atas sebab Tuhan kau tak redha. Kisah ini mengajar kita bagaimana mahu lepaskan sesuatu yang baik dan Allah redha tapi akhirnya kau terpaksa lepaskan juga atas kepercayaan bahawa tiada yang layak kau bergantung kecuali Allah.

Dan jika engkau menurut kebanyakan orang yang ada di muka bumi, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah; tiadalah yang mereka turut melainkan sangkaan semata-mata, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta
[ 6 : 116 ] 


Perasaan bercampur baur. I felt very alone now. Aku taktahu kenapa. Mungkin sudah berapa lama aku tinggalkan saat-saat aku untuk meletak Allah betul-betul dalam kedudukan yang stabil dalam hati. Dah dua kali rasa macam ni, aku bukan kecewa sebab apa engkauorang sangka. Cuma, terasa macam Jaja. Sungguh tak layak untuk orang hebat macam Din. Need to do many works Semoga apa yang berlaku mengajar aku erti ikhlas. Ahad. Berat bersih. Suci. Tiada perkara lain yang difikirkan kecuali hanya untuk Allah. 

No comments: