Saturday 1 October 2011

Lalat .

Apabila Allah tarik suatu nikmat, Dia tak lupa juga untuk memberi . Seolah-olah, kaedah matematiknya, -1 + 1 = 0 . Itu hakikat yang berlaku dalam hidup seharian kita . Tapi seringkali kita lebih nampak perkara atau nikmat yang Allah tarik tu . Itu lebih penting. Itu fokus kita. Tapi kita sedar untuk melihat perkara yang Dia beri. Atau mungkin sebenarnya kita tak perasan yang sebenarnya ada nikmat yang Allah sedang beri ketika Dia sedang menarik sesuatu nikmat dari kita.

Apabila aku sedar bahawa kita takboleh nak jugde orang berdasarkan kelabuhan tudungnya, aku sedar sesuatu hakikat. Memang tudung tidak melambangkan apa yang berada dalam hatinya tapi melambangkan kesungguhan seseorang itu untuk berusaha mengikut cakap Allah . Kesungguhan. Itu penting.

If you are saying about the others, you are actually saying about yourself. It's actually a reflection. So don't talk bad about peoples.

Mengapa selalu ada keadaan apabila kita nampak orang yang baik, semua benda dia dapat . Sebenarnya, bukan semua perkara yang Allah beri pada dia adalah baik tapi, bila benda yang tak baik ada dalam hidup dia, dia akan sedaya upaya bersangka baik dan berfikiran positif. Dan itulah hasilnya dari kaca mata kita yang nampak, semuaaa bendaaa dia dapaaaat ! Focus on the good things. There is always a good reason when something happens.

Come on, breathe in, breathe out. Puhhhhhh.

Wahai lalat - lalat sekalian, meskipun aku ini berbau busuk dan aku sendiri penyebab engkau orang datang hinggap pada aku, maka tolonglah berundur ke tempat lain. Tolong dengan sangat. Bingit telinga ini. Aku mahu hidup tenang tanpa ganguan bunyimu itu.

No comments: