Saturday 28 July 2012

Pilihan. How to choose?

Pilihan.
Apabila ada dua perkara penting bertembung, kita diasak untuk membuat keputusan.
Pilihan yang dipilih itu sebenarnya menentukan siapa kita, apa priority kita, apa prinsip hidup kita
Jika seseorang, prinsip hidupnya hanya mahukan semua benda mudah, maka pilihan yang akan dibuat, aje kasi redah, yang senang aje dia amek.
Kalau seseorang, prinsip hidupnya perlu bergaya, maka semua pilihannya aje ada brand yang gah, harga mahal ke apa, semua tolak tepi.
Setiap individu adalah berbeza, dan tak semua akan pilih benda sama.
kalau pun pilih benda sama, tak semestinya sebabnya sama
Makcik beli brand A sebab dia murah!
Akak beli sabun A ni sebab dah lama nenek guna kat rumah.
I beli yang B sebab bau sedap dan mahal

Ahh, macam-macamlah.

Itu kalau bab-bab nak beli barang, perkara yang tidak sulit untuk difikirkan.
Mudah untuk nampak mana satu bagus, mana satu kurang.

Apa kena nak cerita pasal pilihan ni?

Sebab aku terkesan, ada seorang kawan dia bertanya pada seorang lagi kawan.

"Ehh, apa pendapat awak, kalau saya selalu tanya soalan bab-bab agama dengan lelaki?"

"Takde masalah pun. Tapi awak dah habis kawan perempuan ke nak tanya?"

"Erk. Takde lah macam tu."

"Hehe. Lelaki tu ustaz ke?"

"Erk. Tak. Hm. Tapi selalulah nampak dia share benda-benda bagus ni. Jadi saya ingat, dia tau ah banyak benda"

"Ohhh. Jadi awak dengan budak tu masih bertanya-tanya soalan dan dia berjaya jawab ke?"

"Er, tak jugak..banyak yang dia tak reti nak jawab pun"

"Ohh, jadi sekarang masih terus bertanya?"

"Alaa awak niii, kalau kitaorang kawan je pun takbolehh ke?? Orang baik kott, mana adaa niat jahaat semuaaa!"

Haha. Orang baca ni akan cakap, cehh masalah kecik je ni. Tak kisahlah kecik ke besar, apa yang baik, amek. Yang buruk, dipersilakan untuk kritik! Aku geram beno tahu kalau kita ada pilihan nak tanya atau mintak tolong dengan budak sejantina, tapi kita memilih untuk minta tolong dengan jantina lain. Atas alasan yang dikaburkan, 'dia baik', 'dia boleh diharap'. Who am I to say much. Tapi tapi tapi. Ahh. Mungkin ini semua perlu ikut sensitiviti individu itu sendiri. Kalau kita ni jenis sangat menjaga, kita akan cuba elak untuk mengelak perkara-perkara unnecessary macam ni. Bukan apa. Syaitan ni sangat bijak. Aku rasa geng-geng diorang ni dah amek jurusan menghasut orang sampai peringkat Ph.D, jadi sangat pandai. Korang pun tahu, diaorang ni takkan hasut buat benda kejahatan direct, but indirectly. Macamana? Dia tak hasut, 'Ehh, kau pergi ahh disko, bro, sekali sekala'. Ini ha, 'Ehh, kau pergilah masjid, manatau terjumpa awek semalam yang kau terjumpa kat masjid semalam. Dapat pahala kott g masjid. Sambil menyelam, minum air'. Weho. Macam-macam laah. I don't need to emphasize on apa syaitan buat. Cumanya. Liciknya dia, dia kaburkan perkara jahat menjadi perkara baik. Sebab itu pentingnya nak buat pilihan, bukan berdasarkan rasional semata, tapi ikut Iman! Jangan percayakan diri sendiri untuk buat keputusan, itu yang dinasihatkan Ustaz Syed Abdul Kadir. Kenapa? Sebab diri kita ada nafsu dan kalau kita biarkan nafsu memilih, padah lah kita. Sebab itu, kita kena ikut panduan, ikut Iman, baru tak tersilap. Kadang-kadang bila kita buat keputusan mengikut Iman itu membosankan, tapi percaya dan yakin, Allah akan jaga kita beb.

Tengok. Berdasarkan dialog ringkas tadi, dari asal minah A tu niatnya baik nak tanya semua tiba-tiba melenting marah kat kawan si B tu. Si B tu tanya je. Asal nak marah? Tetiba nak jadi defensive, tentu ada perkara yang minah A tu nak pertahankan, kan? Atau, minah A tu tau je salah, tapi nak affirmation kawan dia apa yang dia buat takde lah salah mana.  Haih, kak? Yang salah tetap salah lah. Err. I mean, bukanlah salah, tapi tak perlu! Takde direct cop 'DOSA' terus, kalau dah memang takde orang lain nak diminta tolong, dengan cara yang betul, bukan hanya berdua(samada berjumpa, mahupun dalam Inbox FB, DM dalam Twitter ke) Apa salahnya? Ikut pilihan masing-masing. Ahh, hati-hati dengan perkara kecil macam ni. Masalah kecil macam nilah yang selalu akan menjadi masalah besar kelak. Aku bercakap berdasarkan pengalaman. It's up to you, bro nak dengar nasihat orang tua cam aku ni ke tak.

Apa pilihan kita, menentukan siapa kita.

Macamane nak buat keputusan yang betul?

Senang je.

Ikut Iman. Tahu keputusan kita Allah suka, dan jauh dari perkara yang buat Dia marah, orait lah tu. Biarlah awalnya perasaan tak best timbul dek ikut pilihan Iman. Takpe sabar. Lama-lama akan nampak, betapa cantiknya cerita yang Allah susun. Sabar itu Indah.



Selamat menghidupkan Ramadhan!

No comments: