Tuesday 30 May 2017

Ramadhan 1438: Tak Kenal, Maka Tak Cinta

Bismillahirrahmanirrahim

Rasa lama tak menulis. Sekarang zaman dah berubah. Takde siapa nak tukar-tukar baca blog macam dulu. Sekarang semuanya main tulis dalam Fb, Twitter or Instagram. Aku tak terkecuali. Hee. Senang, sebenarnya. Tapi sebab aku dah uninstall apps dan cuma view dari browser phone je. Demi menjadikan Ramadhan kali ini tidak sia-sia dengan berlama-lamaan menghadap media sosial.


Tahun ini Ramadhan 1438. Umur sudah menginjak 25 tahun. Kira orang kata usia yang dah capai pertengahan dewasa awal. Tahun ini, jujur aku kata aku tak prepare sebaiknya sebelum Ramadhan. Malah aku tidak punya apa-apa perasaan untuk Ramadhan kali ini. Aih. Parah.

Jujurnya, aku aneh mengapa ada orang boleh merindui Ramadhan. Apa yang best sangat sebenarnya Ramadhan? Bisik aku seminggu sebelum memasuki bulan penuh barokah dan rahmat. 

Sehari sebelum Ramadhan, aku tak pergi kerja. Katanya sebab nak kemas. Mak aku tanya, nak kemas apa? Aku jawab, kemas hati.

Kemas hati.

Aku serba salah sebab tak punya apa-apa perasaan. Kenapa tidak wujud perasaan itu? Walaupun begitu, jiwa aku gusar kiranya masih kurang Iman dalam diri.

Hari itu, aku tak banyak pun buat apa-pun. Aku cuma doa moga Allah kurniakan aku satu perasaan supaya aku boleh menikmati Ramadhan dan merasai keindahan hidup dalam keberkataan dan diliputi rahmatNya. Aku doa sungguh-sungguh. Aku tekad, tahun ini aku taknak messed up. Aku nak keluar dari Ramadhan kali ini dengan jiwa bersih dengan memulakan hidup yang baru. Cukup-cukuplah tahun sebelumnya aku persiakan. Kalau pun tidak tahun ini aku masih gagal, sekurangnya itu niatku. Bisik aku sendiri.

Okay pekenal panjang ngat kau nye muqadimah, emo pulak tu. Aihhh.

Sebenarnya aku nak cakap, "Tak kenal, maka tak cinta. Tak cinta, maka tak rasa. Tak rasa, maka tak kan rindu".

Alhamdulillah, dalam kemalasan aku, Allah masih memberi peluang untuk aku dapatkan ilmu untuk mengenali Ramadhan. Mengenali Ramadhan penting menurut apa hipotesis aku untuk aku wujudkan rasa itu. Rasa yang membuatkan aku menghargai Ramadhan dan tidak mensia-siakan ia. However, Ramadhan is only a part of our journey and end destination will always be for Allah.

"Jadilah kamu hamba Allah (yang beribadah sepanjang masa, tempat dan suasana) jangan menjadi hamba Ramadhan (yang hanya tekun beribadah di bulan Ramadhan)" kata Imam Hassan Al-Basri


Antara apa yang aku dapat adalah: 

Ramadhan, bukan bulan malas.
Masa pergi daurah Tahrib Ramadhan Ikram STW buat, selalu Ustaz akan sentuh biasanya pasal fiqh, puasa dah hukumnya etc. Kali ini Ustaz buka daurah ini dan habiskan dengan kisah Perang Badar dengan detail sekali. Detail. Weh, aku serius tak faham apa kaitan Ramadhan dengan Badar. Ye, aku tau Perang Badar berlaku dalam bulan Ramadhan. 
  • Perang Badar berlaku sebab Nabi nak ambil semua harta rampasan orang Quraisy
  • Masa tu, orang Islam dah berhijrah ke Madinah dan tinggalkan barang-barang di Mekah.  Tapi orang Quraisy p ambil dan jual di Syam (utara)
  • So nabi mula nak mengepong rombongan yang membawa barang mereka ni sejak Jamadil Awal
  • Allah turunkan ayat (al-Baqarah:183) untuk mewajibkan umat Islam untuk berpuasa pada bulan Ramadhan. Ayat itu turun pada bulan Syaa'ban.
  • Tapi orang Quraisy dah tau yang orang Islam dah mula mengepong jadi mereka pandai, mereka ikut jalan yang lain
  • Maka, tentera Quraisy bilangannya dalam 1000 datang dari Mekah untuk berperang dan lawan
  • Nabi takde pun niat nak perang, masa tu mereka cuma ada beberapa ratus je. Kelengkapan perang semua tak cukup, ada beberapa je pakai baju besi tu. Kuda perang ada 3 ekor je.
  • Okay, kira eh jamadilawal, jamadilakhir, rejab, sya'aban dan Ramadhan.
  • Waktu tu, Allah tak wajibkan pun depa ni p perang. Dan Nabi tahu, kalau perang meletus, takkan tamat sebelum Ramadhan. Mesti masa puasa juga mereka harus lawan. Well, if Nabi wanted to, he can always postpone it to next month (macam kita la tu, selalu taknak buat masa bulan puasa sebab alasan penattttt then kita tangguh bulan depan or bulan lagi depan)
  • Tapi tak, Nabi acknowledge Allah dah turunkan kewajipan untuk berpuasa dan Nabi tetap nak teruskan. Betapa nak tunjukkan takde alasan untuk bermalasan dan tidak produktif. Boleh Nabi tangguhkan. This is first tahun yang kena puasa. Ini juga tahun pertama kena perang.
  • Maka pada 17 Ramadhan, berlakulah perang dan apparently 300 vs 1000, logically yang 300 tu patutnya kalah sebab strategically tak cukup nak lawan dan kelengkapan pun takde. Tapi, apa yang berlaku ketika itu adalah Allah hantar malaikat-malaikat untuk membantu. Dan akhirnya orang Islam menang.
  • Magic!! Kalau aku kata. Hee
Kesimpulannya,
Ramadhan bukan bulan kita nak tangguh, nak rasa penat-penat, nak rasa ala tak larat, nak rasa kita berhenti kejap lah aktiviti kita bulan ni sebab puasa, kerja banyak tak siap, pergi kerja lewat tapi balik kerja nak awal manjang. Pastu marah bila balik tu jem, pastu tengok kereta sebelah orang bukan Islam fuhhh terus rasa marah. Ramadhan sepatutnya menjadi satu tempat latihan/training untuk kita menjadi manusia yang produktif. Janganlah jadi alasan, semalam terawihhhh sampai kul 10.30, penattttt. Alasannn!
Ramadhan, bulan kemerdekaan
First day tu, aku bukak youtube aku dengan lecture Ust NAK. Ustaz cerita pasal Bani Israel. Katanya dalam Surah al-Baqarah banyak cerita tentang Bani Israel. Antara point-point yang aku tangkap (sebab terlelap sikit haha):

  • Kaum bani Israel ni kaum yang dahulunya dimuliakan Allah dan banyak Rasul yang diutuskan kepada kaum tu. Ada yang beriman ada yang tidak.
  • Tapi mereka ni kaum yang banyak cikadak dan mengada-ngada. Dah bagi ini, nak ini pulak. Dah bagi makanan tertentu, nak mintak pulak kacang, bawang, etc. Allah dah turunkan perintah untuk sembelih unta. Pastu duk tanya unta tu warna apa, jantan ke betina, besar ke kecik.
  • Ramai antara mereka akhirnya mendustakan utusan-utusan yang Allah turunkan dan membunuh pun utusan itu dan disebabkan itu Allah kata "Okay, you are not special anymore. Aku akan gantikkan kaum mu dengan kaum yang lain". Tapi masa itu, Allah dah khabarkan yang this will be the last messenger. 
  • Okay, one more thing pasal depa ni: Depa mengagungkan sangat kaum keturunan bani israel. So masa Nabi Ibrahim ada anak, they expected yang last messenger ni akan datang dari keturunan mereka iaitu dari Nabi Ishak. Tapi, Allah menyusun sebaiknya dan Allah lahirkan keturunan utusan terakhirNya dari susur galur Nabi Ismail.
  • Maka bila depa tahu, utusan terakhir bukan dari mereka depa pun bengang dan mengolah dan tukar banyak benda dalam kitab mereka.
  • Jadi umat dari Nabi Muhammad adalah kaum yang baru yang telah Allah gantikan. Kalau dulu, qiblat menghadap baitul maqdis dan kini qiblat menghadap baitullah. Ustaz NAK sebut, "When you have a nation, you will have one new independence day. But, in this case, we have A MONTH OF CELEBRATION to remember our independence." 
  • Bulan ini, bulan kemerdekaan. Bulan kita refresh semula aqidah dan keimanan kepada Allah serta kepada Agama kita sendiri. Bulan yang kita gather kembali tenaga untuk menjadi bekal taqwa menghadapi 11 bulan selainnya.
  • Maka, betapa pentingnya untuk umat Islam memahami kepentingan bulan Ramadhan bukan sekadar puasa dari makan dan minum tapi seolahnya kita buat satu iqrar dan janji baru setiap tahun!
Ramadhan, Allah ingin memudahkanmu!
Dalam al-Quran, Allah hanya menyebut kalimat Ramadhan ni sekali je iaitu dalam surah al-Baqarah ayat 185. 


(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu; dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, Kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur.

  •  First and foremost, bila masuk bulan puasa je. Aku selalu macam ada sedikit mengeluh. Alahai, puasa pulak. Ala, nanti penat, nanti nak tidur je manjang. Dahlah cuaca bila bulan puasa ni kemain panas membahang! Dahaga tak payah cakap. Lapar sebab pagi lupa sahur lah. Banyak keluhan-keluhan ni. Sejak dulu sehinggalah Ustaz cakap pasal salah satu petikan dalam ayat ni.
  •   يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ (Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran
  • Dulu selalu waktu solat Subuh aku akan doa pada Allah, "Ya Allah berilah keajaiban yang aku boleh hadap hari dengan berpuasa". Haha nampak nau mengeluh dalam berdoa. Rasa cam haih susahlahhh nak puasa dan bekerja sekaliiii. Bila baca ayat ni, first impression is 'Mesti Allah cakap dalam bulan puasa, macamana mustahil pun kita akhirnya akan berjaya juga untuk tak makan 15-20 jam sehari (mengikut negara berbeza).
  • Tapi makna sebenarnya adalah, kita kena faham. Ramadhan adalah bulan penuh keberkatan which setiap amal kebaikan yang kita buat akan diganda kan sehingga 70 kali. Atau kalau kita pergi shopping, seolahnya dapat 70% off. Banyak kot. Kalau dah 10 kebaikan buat sehari, dapat 700 dah. Kalau konsisten buat 10 tu untuk 30 kali, dah 2,100 pahala. Itu tak termasuk kalau berjaya buat amalan tu dalam malam lailatulqadar, ha darab lagi dengan 84 tahun kali lagi (dah jangan tanya aku Maths, aku lembab). Nak kata bulan yang kau buat satu kebaikan kecik pun dikira 70. Bayangkan sekecil kebaikan seperti senyum, memberi salam, tolong bukakkan pintu. Itu belum lagi baca ayat quran yang setiap satu huruf dikira satu pahala. SATU HURUF. BUKAN SATU AYAT. Baca bismillah pun dah 7 huruf x 70 pahala = 490 pahala. Aduhai manusia, kemain banyak kau mengira nak buat kebaikan. Allah beri tak kira apa-pun. Sungguh Allah itu al-Ghani (Maha Kaya dan Tidak perlu apa-apa). Tapi agaknya Allah sangat memahami hambaNya takleh kalau tak nampak habuan dalam bentuk nombor. Macam kita lah, kemain bangga bila ramai like gambar dalam insta hahaha (paling ramai 99 orang likers, cesss).
  • Bila Allah kata Dia nak mudahkan tu, bukan hanya ketika di dunia. Tetapi Dia nak mudahkan urusan hamba-hambaNya saat ditimbang amal-amalnya. Kesusahan yang dialami ketika puasa itu tidaklah dikurangkan supaya kita dapat melawannya nafsu kita sebaiknya dan dikira 'markah'nya ketika di akhirat kelak.
  • Offer kepada SEMUA hambaNya (tak kira samada dia ustaz ke tak, samada alim ke jahil, samada beriman atau pendosa) untuk memudahkan untuk masuk syurga. Tapi sayang beribu sayang, tak semua nampak dan rasa benda ni. Termasuklah aku. Dulu.



Ramadhan, piala taqwa?
Dalam bulan Ramadhan, Allah mengharamkan kita untuk makan dan minum waktu berpuasa. Bayangkan betapa sayangnya Allah pada kita. Saat Syaitan diikat, Dia beri tempoh setiap tahun satu bulan untuk kita melatih nafsu kita untuk mengawal perkara yang halal. Sebab Dia nak mudahkan kita untuk menahan nafsu kita terhadap perkara yang dah tentunya haram. Supaya bila kita keluar, taqwa dalam hati kita rasa lebih sensitif terhadap perkara yang Allah murkai. Makan, minum dan bersama pasangan dah berkahwin itu halal tapi dalam tempoh tertentu Allah suruh kita jangan buat benda ni. Padahal ianya halal. Hanya kerana kita yakin ianya perintah dari Allah, kita ikut. Maka begitu jugalah bila kita keluar dari Ramadhan kelak. Kita ikut perintah Allah, tak melakukan perkara yang Dia murkai.

Moga ini Ramadhan yang akhirnya menyucikan kembali aku dan kau. Dan moga pada saat Eid-ul Fitr, kita merasai kemenanganya. Bukan sebab nak pakai baju cantik atau makan kuih dan menziarah-ziarahi...bukan semata itu.

(dah penat nak tulis padahal banyak je lagi point. Tak cerita lagi pasal Ramadhan bulan al-Quran. Haha)

Teringat ada kawan pernah cakap, 'Kefahaman itu akan meningkat mengikut umur dan pengalaman. Perlu ditanam dan mencari ilmu untuk menyemai kefahaman. Sebab akhirnya kefahaman itu akan menghasilkan amal. Amal yang lebih muntij, lebih diterima, dan ikhlas."


Ramadhan al-Mubarak, semua!

No comments: