Tuesday 30 June 2015

Simen Dosa Part II

Hati yang disimen rapi dengan dosa menyebabkan hati jadi kurang sensitif kepada dosa yang dilakukan. Mana tidak, hati seolahnya tidak mampu berfungsi sebaiknya untuk memberi fatwa. Buatlah dosa besar atau dosa kecik, apa heran? Malah boleh memberi pelbagai hujah untuk menjustifikasi apa yang dibuat tak salah pun! Jangan heran bila ramai kala ini lebih mudah nak menegakkan benang yang basah. Padahal terang-terang dah tahu salah.

Dari Wabishah bin ma’bad radhiyallahu ‘anhu beliau berkata: Aku datang kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, kemudian beliau berkata: “Kamu datang untuk bertanya tentang kebaikan?” Aku menjawab: benar. Kemudian beliau bersabda(artinya): “Mintalah fatwa kepada hatimu. Kebaikan adalah apa saja yang menenangkan hati dan jiwamu. Sedangkan dosa adalah apa yang menyebabkan hati bimbang dan cemas meski banyak orang mengatakan bahwa hal tersebut merupakan kebaikan.”
(HR. Ahmad (4/227-228), Ath-Thabrani dalam Al-Kabir (22/147), dan Al Baihaqi dalam Dalaailun-nubuwwah (6/292))




Lihatlah, kecedaraan yang berlaku hanya pada hati menyebabkan seluruh badan lumpuh! Nabi ada sebut dalam hadis, kalau baik hati maka baiklah keseluruhannya. Macam bila kita dengar orang stroke atau angin ahmar kan, kenapa sebenarnya boleh sampai lumpuh separa badan atau sepenuhnya? Ianya sebab ada pendarahan yang tak sampai ke kawasan otak. Nak katanya, tempat berlaku adalah di otak tapi yang terkesan adalah seluruh badan!

Jom belajar: kedua-dua sebab (hemorrhagic dan ischaemic) menyebabkan darah terkumpul (clotting) seterusnya menyebakna otak tak mendapat oksigen yang dibekalkan dalam darah.

So, what can we do? Boleh ke simen-simen yang terpahat rapi di hati kita ni pecah semudahnya? Macam kalau nak pecahkan rumah, boleh ke kita ketuk or tumbuk dengn tangan kita je? Sudah tentu kita akan masuk hospital dulu sebab patah tangan. Tapi persoalannya? Boleh tak kita buat sesuatu? Sudah tentu boleh, nak pecahkan rumah kita contractor ada mesinnya. Apakah kita punya mesin pula untuk memecahkan simen dosa tu?

Taubat yang segera dan amal kebaikan yang berterusan. Perhatikan ya, IMMEDIATE and CONSISTENT.

Anehkah, dalam keadaan simen dosa yang menebal serta kejahatan seperti sudah sebati dengan diri kita agaknya senang tak nak buat kebaikan? Weh, jangan tipu. Susah sangat! Masa tu lah rasa hipokritnya, takde maknalah nak buat kebaikan bukan Tuhan suka aku pun. Rasa macam tak kena gaya je malam jadi syaitan, pagi jadi malaikat. Boleh tu boleh, tapi memang sumpah rupa fake sangat. Penipu kelas utama. Macamtulah perasaannya.

So adakah sebenarnya kita perlu menipu?

I would say yes. Fake it till we make it. Kau tak rasa berdosa pun, kena juga paksa diri untuk taubat dan buat amal kebaikan. Yes, dalam pada kau berdosa, masa tu kau kena terus minta ampun dari Allah. Kau malu sebab macam tak layak? Kau memang tak layak pun nak dapat oksigen, makanan, ada mak ayah or family, ada kawan-kawan, boleh belajar dan peluang untuk hidup so baik mati je lah. Kasar beno aku. Dari kau fikir tak layak, baik fikir betapa Maha Penyayangnya Allah pada kita, dalam keadaan kita berdosa ni takde pun Dia kurangkan oksigen kita walaupun satu peratus! Jadi, bila kita mula fikir tak layak, percayalah itu semua alasan lame. Dahlah tu. Baliklah pada Allah.

Percayalah, saat kau tak rasa apa-apa dan terus teringat Allah, itulah Iman kau bersuara. Aku percaya takde manusia pun nak masuk neraka tapi sebab penglihatan terbatas melihat syurga atau neraka itu menyebabkan kita kurang percaya dan kita rasa takpelah. Sebab tu orang yang beriman, sangat penyabar sebab dia yakin dengan perkara ghaib tapi tetap melakukan amal kebaikan.

Martabat orang yang immediate bertaubat ni tinggi. Dalam kisah Ibadurrahman dalam Surah Furqan, Allah kata sesiapa yang ada dosa sebesar gunung tapi at that time of moment terus dia teringat Allah nak meminta keampunan, Allah kata, Allah tukarkan gunung sebesar dosa itu kepada gunung sebesar pahala. MasyaAllah Subhanallah. Kita kan, kalau buat salah kat manusia pun, itu dah cukup besar maknanya kalau dia maafkan. Tapi Allah, bukan sahaja ampunkan tetapi juga memberi ganjaran. Bukanlah maksudnya, 'Yey boleh buat dosa banyaaaaaak then taubat'. Ingat eh, Allah tu bukan mudah ditipu, macamlah Dia takboleh tahu the whole story of your life. Bonus yang Allah berikan ini hanya di-offer kepada yang BERSEGERA (immediate) bertaubat.

Taubat sahaja tidak mencukupi. Kalau sekadar nak melepaskan rasa bersalah lepas tu esok ulang balik. Hm. Tak jadi weh. Sebab tu perlu pecahkan simen dosa itu dengan amal kebaikan yang berterusan (CONSISTENT). Memang satu kebaikan buat, pecah sikit simen tapi kalau setiap hari sepanjang tahu buat? InsyaAllah kalau Ikhlas dalam amal kebaikan yang dibuat, lagi senang nak pecahkan simen dosa tu. Kelebihannya bila kita banyak engage diri dengan kebaikan, insyaAllah kita jadi suka dengan aktiviti baik dan mengurangkan masa kita untuk terjebak dengan perkara tak baik. Sweet sangat Allah, segala perintahNya bukan untuk diriNya tetapi untuk kebaikan diri kita juga.

اتق الله حيثما كنت ، وأتبع السيئة الحسنة تمحها، وخالق الناس بخلق حسن


Bertaqwalah kepada Allah dimanapun engkau berada, dan hendaknya setelah melakukan kejelekan engkau melakukan kebaikan yang dapat menghapusnya. Serta bergaulah dengan orang lain dengan akhlak yang baik‘” (HR. Ahmad 21354, Tirmidzi 1987, ia berkata: ‘hadits ini hasan shahih’)

Dah fikir habis? Takyah fikir banyak sangat, buat je.

Jadi, itu baru langkah pertama. First step of baby steps. Takpe, kita mulakan dulu selow selow okay.
To be continued...


No comments: