Sunday 14 February 2016

Menuju Suku Abad; 24 Tahun

24 tahun tak menandakan apa-apa sekiranya kita tak mengambil pengajaran dari setiap pengalaman hidup yang kita lalui. Hatta, hiduplah beribu tahun sekalipun. 

Aku, manusia yang mungkin baru sedar betapa bodohnya aku mengejar apa yang aku sendiri pun tak pasti. Belajar, kerja, duit dan kahwin. Dahulu sewaktu zaman habis SPM, aku fikir apa yang paling penting adalah untuk cemerlang dalam pelajaran dan akademik semata. Iya, Allah kurniakan kemudahan untuk aku skor dalam exam (walaupun SPM aku banyak je A- haha) tapi still aku rasa aku pandai walaupun tak begitu hard work belajar sangat. Aku jenis belajar ala kadar pun insyaAllah result akan ok.

zaman sekolah, zaman kegemilangan.

Lepas keluar sekolah, result straight A (walaupun banyak A- haha), aku perasan aku layak amek course power-power macam Medic ke, Farmasi ke, Dental ke. Bukan setakat tu aku berangan, aku perasan aku layak pun untuk menjejak kaki ke luar negara. Aku dapat pun tawaran temuduga Mara untuk pergi UK untuk Medic. Tapi entahlah masa tu tengah tak berdiri dengan dunia nyata, masih fikir nak kahwin je manjang. Jadi, temuduga tu aku tak confident pun. Aku yang banyak cakap boleh tetiba jadi gagap, apekedehal nya? Bukan Mara sahaja, aku dapat interview untuk engineering kat UTP tapi tak pergi sebab malam semalamnya layan movie Korea. Haha.

PASUM; zaman kejatuhan

Ketidakmatangan aku itu berlarutan sehinggalah aku habis belajar Degree pun.

Masuk asasi UM, masih perasan diri pandai sebab budak-budak pandai je dapat masuk UM (masa tu fikir macam tu), orang lain masuk Matrik biasa je (fuh berlagak kot weh). Masa first sem tu slack sikit sebab masih ada masalah percintaan (biasalah budak sekolah agama ni lepas keluar sekolah dia jadi culture shocks; Ahaks :P) tapi lepas second sem aku kejar balik dapat 4 flat. Fuh, masa tu kagum kot, aku masih pandai Haha.

Okay, first choice nak masuk degree aku pilih Dental. Konon taknak masuk Medic sebab kerja Medic susah. Second choice pula pilih Farmasi. Fuh, budak pandai kot. Mestilah kena pilih course yang untuk orang pandai. Aku pun pilihlah universiti yang power-power. Dengan harapan dan keyakinan aku pandai, aku mestilah dapat. Layak kot.

Hari yang ditunggukan keputusan kemasukan ke universiti untuk pra-siswazah pun tiba.

UKM.

SARJANA MUDA D..........................

(aku ingat dapat Dental UKM)

Sekali, SARJANA MUDA DIETETIK DENGAN KEPUJIAN.

Aih, air mata menitik. Sejak bila pulak aku pilih course ni. Padahal memang ada pun. Pilihan KELIMA. WEH, AKU KAN BUDAK PANDAI. APASAL AKU DAPAT PILIHAN KELIMA.

Now you know, kid. Kau tu tak pandai mana, ramai lagi orang lain lagi pandai dari kau.

Tapi yelah, takde pilihan kedua pun. Sebab itu sahaja peluang aku ada untuk belajar dengan mendapat tajaan. Kalau nak ikut pilihan sendiri, nak amek juga course Dental (konon minat lahhh) kena tanggungsendiri. Masa tu, takde masalah pun dengan kewangan sebab keluarga aku bukan jenis susah tapi sederhana yang mampu. Lagipun tinggal aku dengan Abang atas aku je yang masih belajar. Yang lain sudah bekerja dan bergaji sendiri. Tapi persoalan ketika tu, "Betul ke aku minat Dental ni?" membuatkan aku kata, 'Takpelah Mak, I'll go for what I have now'.

UKM: Zaman plataeu

Belajarlah 4 tahun dengan mindset sama. It doesn't change me so much. Aku cuma fikir, asal aku study dan tak fail okay lah kot. Yang penting, aku tak burukkan nama aku dengan orang (salah betul mindset gini). If you asked me that time, what do you want to do with your life, aku pun taktahu nak jawab apa. Mungkin aku akan cakap, Dakwah (sebab dah join usrah masa tu haha). Tapi entahlah ikhlas ke tak jawapan aku tu atau aku sebenarnya jawab nak sedapkan telinga orang dengar.


Habis belajar, perasan diri pandai dah mula kurang. Tapi masalah pula, aku jadi hilang confident sebab baru aku sedar bila masuk course ni, aku tak tahu apa-apa! Weh, makanan adalah benda yang aku paling tak pedulik, aku makan je apa-apa yang mengalas perut aku. Mana aku nak kisah benda ni kesannya pada kesihatan ke apa. Barulah aku sedar, ada ilmu yang aku tak pernah venture! Dah, masa tu memang mula rasa tak pandai. Masa final year, kena practical bagi nasihat kat patient pun aku tak yakin aku nak cakap apa. Knowledge aku cam shaky.

Sambung Master?

Weh, pilihan terakhir aku kot. Baik kerja dulu. Tak kisahlah kerja jadi pelayan kat kedai makan je ke, jaga cashier je ke, cikgu tuition ke, etc etc. Yang penting, bukan sambung belajar. Aku tak minat belajar. Tak sanggup nak hadapi perasaan bodoh tu haha (you'll see budak tak pernah rasa diri bodoh, bila sekali rasa bodoh dah terus give up kahkah).

Sampailah suatu hari aku tengah prepare Resume dan CV untuk apply kerja kontrak Dietitian kat one of hospital kat KL, aku minta tolong Kakak aku check kan sebab dia ni power bab-bab ni, lawyer, dictionary, good in reading insights, manners etc etc. Lepas dia check, dia call aku dari Perak dan aku tercerita yang ada lecturer ajak kerja research assistant. Masa Prof whatsapp aku pasal kerja tu, dah final paper untuk final sem dah pun. Bila aku tanya kawan-kawan satu course, semua kata taknak sebab gaji sikit. RM50/sehari je. Dalam sebulan (kalau g kerja 20 hari lah), dapatlah RM1000 je. Kakak aku tanya,

"Et taknak ke? Pengalaman kot, lagipun lecturer sendiri ajak kot."

Aku jawab,
"Hm, taknaklah Kakaf. Gaji sikit tapi lagipun Et tak minat belajar pun".

Kakak aku balas buat aku sentap,
"Kalau taknak belajar, takpayah hidup, jadilah bodoh je"

Aku dalam phone cam -_-

B. O. D. O. H.

(Tak, aku tak gaduh tapi I take that advice seriously. Aku fikir, aku fikir dan aku fikir).

Sisters; they give you harsh words to make you grow up better

Lepas hantar job application tu, aku terus call Kak Lela untuk jadi RA dalam bulan Lapan, masa bulan Ramadhan dan akhirnya sampai sekarang aku sambung semula belajar.

Did I change myself?

Not so much.

But I know one important thing is the absolute reason why I end up pursuing my Master.

Aku nak capai satu objektif. Dapat habiskan belajar Master tu perkara kedua. Tapi, dengan harapan objektif ini, ia merubah diri aku yang menjadi budak perasan diri bagus kepada budak yang lebih banyak fikir dan menggunakan otak haha. Loser sangat je cakap gini. Tapi iya, aku masuklah mana-mana bidang kalau aku tak atasi masalah ni, I won't go anywhere. Orang lain dah setel benda ni masa Degree, nasib dan takdir aku lah kot aku baru nak belajar sekarang.

Hey mini me, all the best! :)

24 is just a number. It will not change you, if you don't change yourself.

No comments: